0
محتویات سبد خرید
  • 4582
  • 55 مرتبه
جدیدترین تکنولوژی در دستگاه تصفیه هوا

جدیدترین تکنولوژی در دستگاه تصفیه هوا

07/13/1399

بعد از آب و غذا مهم ترین فاکتور برای بشر سلامتی است که ارتباط تنگاتنگی با هوایی که نفس می کشیم دارد. تمامی افراد حتی قشر کم در آمد دنیا همواره به دنبال راهی برای تمیز کردن هوایی که در آن نفس میکشند، هستند. از آلودگی موجود در هوا ناشی از دود حاصل از سوختن مواد نفتی گرفته تا گرد و غبار و حتی مو و پشم حیوانات خانگی و یا حتی آلودگی‌های ویروسی مانند ویروس کرونا که مهمان ناخوانده این روز هاست، یکی از اولویت‌های ماست.1 ) دستگاه تصفیه هوا همراه با فناوری نانوشرکت Transformair برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ کار خود را شروع کرده و در سال ۲۰۱۴ نام خود را به Molekule تغییر داد. این شرکت حدود ۲۰ سال بر روی فناوری نانو برای از بین بردن کامل آلاینده‌ها در سطح مولکولی کار کرده است. نتیجه نهایی دستگاه تصفیه هوا است که ادعا می‌کند بیشترین اثر بخشی را در بازار تصفیه هوا داشته است. تعداد کمی از دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار وجود دارد که شاید مورد توجه شما قرار گرفته باشد و برخی از خصوصیات آنها به شرح زیر است:HEPA ( هوا دارای ذرات با انرژی بالا ) : این نوع فیلتر هوا مطابق با استانداردی که توسط وزارت انرژی آمریکا ارائه می‌شود باید ۹۹.۹۷% ذرات با اندازه ۳۰۰ نامومتر و بزرگ‌تر را حذف کند. نکته مهم این است که فیلترهای با عنوان HEPA Like چنین استانداردی را اخذ ننموده و باید هنگام خرید به آن دقت کرد. این فیلترها غالباً" پس از مدت زمان کارکرد مشخص نیاز به تعویض دارند. فیلتر یونی: یون‌های با بار منفی ذرات موجود در هوا را جذب کرده و آنها را سنگین می‌کنند. بنابراین آنها به کف می‌افتند و می‌توان به سادگی بعداً آنها را با جاروبرقی یا گردگیری پاک نمود. ازن نیز از این دسته است. ته نشین کننده‌های الکترواستاتیک: این روش اولین بار توسط Raytheon در سال ۱۹۴۵ عرضه شد. این روش تصفیه هوا از الکتریسته ساکن و بیشتر در دودکش‌ها استفاده می‌شود. این روش انرژی زیادی مصرف می‌کند. لامپ فرابنفش یا لامپ یو وی ( UV ) : پاتوژن ها (میکروب، باکتری و ویروس‌ها و کلاً هر میکرو اورگانیسمی که موجب مریضی می‌شود) را می‌کشد و هم چنین گازها و دود سیگار را پاکسازی می‌کند.کربن فعال: فرم بسیار متخلخل کربن است که مقادیر زیادی از آلاینده‌ها را جذب می‌کند. فیلتر پس از مدتی باید تعویض گردد. حال بهتر است درباره فناوری مدرن Molekule که " اکسیداسیون فوتو الکتروشیمایی" نامیده می‌شود صحبت کنیم که می‌تواند آلایندها را تا ۱۰۰۰ برابر کوچک‌تر از فیلترهای سنتی هپا (HEPA) از هوا حذف کند! این کار توسط یک فیلتر نانو روکش شده که توسط نور برانگیخته می‌شود، با ایجاد یک واکنش فوتوکاتالیستی آلاینده‌ها را در سطح مولکولی تجزیه کرده، و پاک سازی هوا صورت می‌گیرد. در این فرآیند آلاینده‌ها به معنای واقعی کلمه نابود می‌شوند. هم چنین این نوع از دستگاه تصفیه هوا از لحاظ ظاهری بسیار زیبا است:
 

مطمئناً می‌توان گفت که این بهترین فناوری تصفیه هوا است که امروزه برای مصرف کنندگان فراهم شده است. هرچند قیمت نسبتاً بالایی داشته و فعلاً نتوانسته در بازار رقابتی این محصول پرطرفدار وارد شود.

2 ) تصفیه کننده هوا بدون فیلتر بر اساس فناوری نانو

محصول بعدی ما استارتاپی نیست، بلکه فیلترهای جالب آنها مبتنی بر فناوری است که ناسا برای رشد گیاهان در فضا استفاده می‌کند. مشکلی که آنها با آن روبرو بودند این است که گیاهان مانند سبزیجات و یا میوه‌ها از خود گاز اتیلن ساطع کرده و این موجب رسیدن زود هنگام گیاهان در محیط بسته می‌شد. گاز اتیلن به راحتی می‌تواند از فیلترهای هپا عبور کند، بنابراین ناسا راه حلی ارائه کرد که به جای استفاده از فیلترها از یک " فناوری نانو منحصر به فرد " برای از بین بردن پاتوژن ها در سطح مولکولی استفاده می‌کند. این تصفیه هوا از یک ماتریس بسته بندی شده از تیوب های شیشه‌ای چگال که حتی کوچک‌ترین ذرات موجود در تماس را اکسیده می‌کند، استفاده می‌کند. وزن این دستگاه ۹ پوند بوده و مصرف انرژی آن همانند یک لامپ ۶۰ واتی می‌باشد. از نظر ظاهری هم بسیار شیک و جالب می‌باشد.

 
 
۳) دستگاه تصفیه هوا قابل حمل

در طول تحقیق در مورد دستگاه تصفیه هوا به یک فناوری جالب و پوشیدنی یا به اصطلاح گجت رسیدیم که به آنها تصفیه هوای " Oxie " گفته می‌شود که اولین دستگاه تصفیه هوای هوشمند پوشیدنی است که زیر یقه‌ی پیراهن شما قرار می‌گیرد. یک ایده فوق العاده برای تصفیه هوا در دور گردن شما!

۴) دستگاه تصفیه هوا قابل حمل

یک استارتاپ به اسم ویند از محله سیلیکون ولی در سال ۲۰۱۴، ۲.۵ میلیون دلار بودجه برای تهیه یک دستگاه تصفیه هوای قابل حمل هزینه کرد که باعث ایجاد "حباب هوای تازه" می‌شد. همکار چینی این شرکت از Kickstarter شروع به کار کرد و بیش از ششصد هزار دلار از این دستگاه‌ها را که حدوداً ۱۲۹ دلار قیمت گذاری شده بود بلافاصله پیش فروش کرد. این دستگاه دارای یک سنسور تشخیص میزان آلودگی هوا متصل شونده به لباس نیز هست که با اتصال به شبکه جهانی وب مقادیر آلودگی هوا را به اشتراک گذاشته و می‌توان در سراسر دنیا از میزان آلودگی هوا اطلاع پیدا کرد. این محصول هم اکنون با قیمت ۱۹۹ دلار در آمازون قابل تهیه است.

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.